Klik hier om naar de startpagina van WielrennenMaastricht.nl te gaan
Home | Wielrennen in Maastricht | Historie | Wielerbaan Maastricht

maastrichtse wielerbaan uit 1895 bij de geusselt

Het einde van de vergeten wielerbaan
De vergeten wielerbaan van Maastricht staat op het punt geruimd te worden. Maar weinig mensen weten dat in een weiland pal naast de A2 net ten noorden van De Geusselt een wielerbaan heeft gelegen, waarvan de opstaande randen onder het gras nog altijd zichtbaar waren. De wielerbaan werd in 1895 geopend en stierf een stille dood begin jaren '30. Met de ondertunneling van de A2 verdwijnen de laatste resten.
Bron: L1.nl (19 oktober 2011)
Naar aanleiding van de terugkeer van de Maastrichtse Zesdaagse verscheen in de Maastrichtse Stadskrant De Ster van 6 oktober 2006 een artikel over de voormalige wielerbaan bij MVV-stadion de Geusselt. Het artikel, in de rubriek Kroniek vaan Mestreech, bespreekt vooral de totstandkoming en de beginperiode van de baan. Het artikel is geschreven door Ted Reckman, Albčr Stevens heeft de informatie aangeleverd. Teneinde het voor de bezoekers van deze website overzichtelijk te maken, is de tekst door WielrennenMaastricht.nl iets ingekort en zijn kopjes toegevoegd. Enkele foto's op deze pagina zijn overgenomen uit De Ster.

Klik hier voor het volledige artikel.

restanten van de wielerbaan

Bijna niemand weet het, maar 111 jaar geleden, in 1895, kreeg Maastricht de eerste vaste wielerbaan. Die baan is nu onbruikbaar, maar hij is er nog steeds. Hij is goed zichtbaar vanuit de ruimte, u kunt het op de luchtfoto van Google Earth zien. Als u richting Eindhoven rijdt, flitst de met gras begroeide verhoging vlak na de vijvers bij De Geusselt voorbij. Vermoedelijk zit het beton er nog onder verborgen.

onderzoek albčr stevens

Nou is er al heel veel over die wielerbaan zorgvuldig opgetekend door onze stadsgenoot Albčr Stevens. In 1995 gaf hij - na jaren van onderzoek - het verhaal, zo dik als een boek, aan de redactie. Daaraan voegde Albčr Stevens ook jeugdherinneringen toe, want in de jaren dertig speelde hij op het toen al in verval geraakte beton van de baan. Helemaal spannend werd het in 1938-39 toen het leger in de bocht aan de noordkant twee mitrailleursposten bouwde. ”Maar toen de Duitsers in mei ’40 kwamen is er daar gelukkig niet gevochten”, herinnert hij zich.
De restanten van de wielerbaan zijn nog vaag te zien als u bij De Geusselt in de file staat. Bron: De Ster
Op Google Earth is goed te zien hoe de aanleg van de autsnelweg een stuk van de baan heeft opgeslokt.
(Bron: Google Earth)

bouw wielerbaan

De geschiedenis van de wielerbaan begint op 5 december 1894 in de gemeenteraad van Amby. Uit de notulen: ”Aanvraag van de Heeren Theodorus Jansen, Max Du Moulin en Louis Hoeberechts, allen te Maastricht, tot onderhandschen huur voor tien jaaren van een gedeelte van het Geusselterbroek”. Dat was meteen de eerste hindernis waar de initiatiefnemers mee te maken kregen: Amby was een zelfstandige gemeente, en de nieuwe baan op het terrein Geusselterbroek lag in die gemeente. En om het nog ingewikkelder te maken, de toegangsweg lag in de gemeente Meerssen. Maar beide gemeenten zijn zeer ingenomen met het plan, en als dan op 22 januari 1895 ook Gedeputeerde Staten het plan goedkeuren lijkt niets die initiatiefnemers meer in de weg te staan.

Helaas, zo werkte dat toen ook al niet in Maastricht. De eerste rel kondigde zich aan met een ingezonden brief in de Limburger Courier. In de gracht die was ontstaan rondom de wielerbaan was een ijsbaan voorzien. Een multifunctioneel sportterrein zouden wij dat nu noemen. En daar zat het probleem, want als dat stuk onder water werd gezet zouden de kelders van de nabijgelegen huizen wel eens vol water kunnen lopen, wist een bezorgde lezer te melden. Een paar dagen later volgt de reactie van meneer L.D Labberté die vlak bij de wielerbaan in aanleg woont, en die helemaal geen last van water in zijn kelder zegt te hebben. ”Dat is gewoon een stunt van de initiatiefnemers, die verzinnen zelf een rel om weer eens in de krant te komen”, vermoedt hij. En dan volgt natuurlijk een brief van de drie initiatiefnemers die nadrukkelijk beweren helemaal niets met de eerste brief te maken te hebben. ”Geer zeet, de zaak is nog met amper gestart of ’t Mestreechs vreigele is al begonne”, merkt Albčr Stevens op. Maar goed, het werk is in volle gang en de krant kondigt aan dat de baan op 14 april open zal zijn voor de H.H. wielrijders.

de opening van de wielerbaan

De officiële opening met internationale wedstrijden zal op 19 mei gaan plaatsvinden. Althans, dat is de bedoeling. Op 3 april maakt de krant zich zorgen, het werk stagneert door wateroverlast. Regenwater, Maaswater? Het is niet meer te achterhalen. Op 11 mei 1895 staat het groot in de krant: op zondag 19 mei, om 3 uur, zal het sportpark feestelijk worden geopend met een grote wielerwedstrijd waaraan niet alleen internationale vedetten deelnemen, ook de plaatselijke kampioenen kunnen zich meten. Er zijn medailles en kunstvoorwerpen te winnen, en een zilveren wisselbeker die pas na drie overwinningen (of twee keer aansluitend) eigendom wordt.

Er gaat iets helemaal mis; op 20 mei geen sportverslag in de krant maar de nuchtere mededeling "De internationale wielerwedstrijd die gisteren plaats zou hebben is uitgesteld tot 26 mei a.s.”. Zonder verklaring, maar die is met wat speurwerk wel te achterhalen. Op 19 mei bezochten de koninginnen Wilhelmina en Emma Maastricht. Vooral het piepjonge koninginnetje Emma steelt de harten van de Maastrichtenaren die niets van het spektakel willen missen. Een week later vinden de wedstrijden alsnog plaats. Met een goed bezet internationaal deelnemersveld en veel publiek.

de verdere ontwikkelingen

Maastricht staat door de nieuwe baan als wielerstad op de kaart, en dat zal zo blijven. Maar uit het de studie van Albčr Stevens blijkt dat het nooit echt makkelijk wordt; jaar na jaar vecht de organisatie tegen pech, tegenwerking, jaloezie en sterallures. Meestal met succes.
Er bestaan geen actiefoto's van de eerste wedstrijden. Met de grote camera's op statief van die tijd konden geen bewegende beelden worden vastgelegd. De foto werd genomen op 6 juli 1908. Prick rijdt een safety-rijwiel met als bijzondere noviteit een soort versnelling. Er zaten twee tandwielen op het achterwiel.
(Bron: Archief Albčr Stevens)

op deze luchtfoto uit 1 september 1944 is goed te zien dat de voormalige wielerbaan van Maastricht toen nog intact was
Rechtsonder op deze luchtfoto uit 1 september 1944 is goed te zien dat de voormalige wielerbaan van Maastricht toen nog intact was.
Bron: Watwaswaar.nl
Tips, vragen of opmerkingen? Mail de webmaster! | Sitemap | Klik hier om de RSS-feed van WielrennenMaastricht.nl te openen (RSS-info) | Adverteren
| Disclaimer | ©2005-2017 Wielrennen Maastricht | Ontwerp: Didavizion Webdesign |